The Polemical Literature in the System of the Ecclesiastical Writings
 
 
More details
Hide details
1
Shevchenko Institute of Literature of the National Academy of Sciences of Ukraine (Ukraine, Kyiv)
Publish date: 2019-03-01
Submission date: 2018-11-21
Final revision date: 2018-12-30
Acceptance date: 2019-01-28
 
Intercultural Communication 2019;6(1):53–70
KEYWORDS
TOPICS
ABSTRACT
Purpose:
The aim of the article is to review main periods of apologetic writings formation in the early Christians. To observe in Ukrainian literature XVI–XVII centuries functioning of Holy Bible interpretation methods and proof techniques, which were used by the Fathers of the Church.

Material and methods:
The following methods have been used in the article: historical and cultural (the works of the early Christians have been analyzed in the context of church and social relations before the Council of Nicea), descriptive (the contents of the writings of the Fathers of the Church, their contribution in development of theology and literature have been revealed), hermeneutics (the ways of interpretation of the texts of New Testament by early Christians have been described).

Results:
The traditions of argumentation and interpretation of evangelic texts of early Christians apologists which, assimilating the achievements of ancient rhetoric, influenced the development of literature in the Middle Ages, was reflected in Ukrainian polemical literature of XVI–XVII centuries. The Uniate theologians of Orthodox Churches referred in their works to the writings of the Fathers of the Church, used methods of Biblical exegetics and opponents persuasion techniques verified by themselves. Particularly, the polemicists of Uniate Church proved the truth of the religious doctrine of Catholic Church with the help of integrative approach of Justin in argumentation of the ecclesiastical doctrines, which consists of paralleling with the philosophical heritage of Socrates, Plato, Aristotle. To argue the doctrine of Catholic Church of the “Filioque” and the existence of purgatory the polemicists used the deductive method of proving, what in Church writings was introduced by Anaxagoras. The subject of doctrinal authority of the Church was the main thing in polemical works of the Uniate Church theologian, who applied to theoretical workings of Irenaeus and Tertullian to found the Pope's Primacy.

METADATA IN OTHER LANGUAGES:
Ukrainian
Полемічна література в системі церковного письменства
українська полемічна література, ранньохристиянське письменство, богослови унійної церкви
Мета дослідження
Розкрити основні етапи становлення ранньохристиянської літератури. Простежити функціонування в українському письменстві XVI–XVII ст. методів тлумачення Святого Письма, прийомів доведення, які застосовували отці церкви.
Матеріали та методи дослідження
Історико-культурний метод (твори ранньохристиянських письменників проаналізовано в контексті суспільно-церковних обставин донікейської доби), описовий (передано зміст апологій отців церкви, розкрито їхній внесок у розвиток богословської думки та літератури), герменевтичний (вказано способи тлумачення Святого Письма у період раннього християнства).
Висновки
Традиції доведення та тлумачення євангельських текстів ранньохристиянської апологетики, яка, засвоївши здобутки античної риторики, вплинула на розвиток словесного мистецтва Середньовіччя, відбилися в українській полемічній літературі XVI–XVII ст. Унійні та православні богослови покликалися у своїх творах на праці отців церкви, використовували апробовані ними методи біблійної екзегетики, способи переконання опонентів. Зокрема, унійні полемісти доводили істинність віровчення католицької церкви за допомогою інтегративного підходу Юстина в обґрунтуванні церковних догматів, суть якого полягала у проведенні паралелей з філософською спадщиною Сократа, Платона, Арістотеля. Для розкриття католицького вчення про додаток “Filioque”, існування чистилища полемісти послуговувалися дедуктивним методом аргументації, який у церковному письменстві започаткував Афінагор. Тема віровчительного авторитету церкви була ключовою у полемічних творах унійних письменників, які зверталися до теоретичних напрацювань Іринея Ліонського, Тертуліана для доведення першості римських пап.
 
REFERENCES (25)
1.
References.
 
2.
Afinagor Afinianyn. (2010). Prohannia za hrystyyan. Apologety: zbirka pysan drevnih hrystyyanskyh apologetiv u perekladi na ukrainsku movu. Per. ta peredm. do knyh prot. K. Lozinskogo, A. Hromiaka ta K. Moskaliuka; avtor vstup. st. O. Myronchuk. Kyiv: Vydavnychyy viddil UPC Kyivskogo Patriarhatu, pp. 371–441. (in Ukrainian).
 
3.
Apologety: zbirka pysan drevnih hrystyyanskyh apologetiv u perekladi na ukrainsku movu. (2010). Per. ta peredm. do knyh prot. K. Lozinskogo, A. Hromiaka ta K. Moskaliuka; avtor vstup. st. O. Myronchuk. Kyiv: Vydavnychyy viddil UPC Kyivskogo Patriarhatu. (in Ukrainian).
 
4.
Arystyd Filosof. (2010). Apologia, yaku afinskyy filosof Arystyd mav pered imperatorom Adrianom pro shanuvannia Vsemogutniogo Boga. Apologety: zbirka pysan drevnih hrystyyanskyh apologetiv u perekladi na ukrainsku movu. Per. ta peredm. do knyh prot. K. Lozinskogo, A. Hromiaka ta K. Moskaliuka; avtor vstup. st. O. Myronchuk. Kyiv: Vydavnychyy viddil UPC Kyivskogo Patriarhatu, pp. 13–29. (in Ukrainian).
 
5.
Averyntsev, S. (2005). Tertullian. Sobraniye sochineniy. Sofiya–Logos. Slovar. Kyiv: Duh i Litera. (in Russian).
 
6.
Bychkov, V. (1981). Estetika pozdney antichnosti II–III veka. [Esthetics of the late antiquity]. Moscow. (in Russian).
 
7.
Dubowicz, Ioann. (1644). Hierarchia abo o zwierzchnośći w cerkwi Bożey. Lwow.
 
8.
Evseviy Kesariyskiy. (2013). Tserkovnaya istoria. [The history of the Church]. Saint-Petersburg. (in Russian).
 
9.
Feofil Antyohiyskyy. (2010). Poslannia do Avtolyka. Apologety: zbirka pysan drevnih hrystyyanskyh apologetiv u perekladi na ukrainsku movu. Per. ta peredm. do knyh prot. K. Lozinskogo, A. Hromiaka ta K. Moskaliuka; avtor vstup. st. O. Myronchuk. Kyiv: Vydavnychyy viddil UPC Kyivskogo Patriarhatu, pp. 444–515. (in Ukrainian).
 
10.
Filosofskyy entsyklopedychnyy slovnyk. (2002). Kyiv.
 
11.
Historia literatury światowej w dziesięciu tomach. (2003). Bochnia–Kraków–Warszawa. T. I: Starożytność.
 
12.
Ivanov, V. (1984). Istoria etiki srednih vekov. [The history of the ethics of the Middle Ages]. Leningrad. (in Russian).
 
13.
Justyn Filosof. (2010a). Apologia I, podana na koryst hrystyyan Antoninu Blagochystyvomu. Apologety: zbirka pysan drevnih hrystyyanskyh apologetiv u perekladi na ukrainsku movu. Per. ta peredm. do knyh prot. K. Lozinskogo, A. Hromiaka ta K. Moskaliuka; avtor vstup. st. O. Myronchuk. Kyiv: Vydavnychyy viddil UPC Kyivskogo Patriarhatu, pp. 44–98. (in Ukrainian).
 
14.
Justyn Filosof. (2010b). Poslannia do Diogneta. Apologety: zbirka pysan drevnih hrystyyanskyh apologetiv u perekladi na ukrainsku movu. Per. ta peredm. do knyh prot. K. Lozinskogo, A. Hromiaka ta K. Moskaliuka; avtor vstup. st. O. Myronchuk. Kyiv: Vydavnychyy viddil UPC Kyivskogo Patriarhatu, pp. 281–291. (in Ukrainian).
 
15.
Justyn Filosof. (2010c). Apologia II, podana na koryst hrystyyan rymskomu Senatu. Apologety: zbirka pysan drevnih hrystyyanskyh apologetiv u perekladi na ukrainsku movu. Per. ta peredm. do knyh prot. K. Lozinskogo, A. Hromiaka ta K. Moskaliuka; avtor vstup. st. O. Myronchuk. Kyiv: Vydavnychyy viddil UPC Kyivskogo Patriarhatu, pp. 99–111. (in Ukrainian).
 
16.
Justyn Filosof. (2010d). Rozmova z Tryfonom Judeyem. Apologety: zbirka pysan drevnih hrystyyanskyh apologetiv u perekladi na ukrainsku movu. Per. ta peredm. do knyh prot. K. Lozinskogo, A. Hromiaka ta K. Moskaliuka; avtor vstup. st. O. Myronchuk. Kyiv: Vydavnychyy viddil UPC Kyivskogo Patriarhatu, pp. 112–280. (in Ukrainian).
 
17.
Kreuza, Leon. (1617). Obrona iednosci cerkiewney abo Dowody, ktorymi się pokazuie, iż grecka cerkiew z łacinską ma być ziednoczona. Wilno.
 
18.
Kurtius, E. (2007). Yevropeyska literatura i latynske seredniovichchia. [European literature and latin Middle Ages]. Lviv: Litopys. (in Ukrainian).
 
19.
Laba, V. (1974). Patrologia. Zhyttia, pysma i vchennia Ottsiv Tserkvy. [The Patrology. The lifes, works and teaching of the Fathers of the Church]. Rome. (in Ukrainian).
 
20.
Mayorov, G. (1979). Formirovaniye srednevekovoy filosofii (latinskaya patristika). [The forming of medieval philosophy (latin patristics). Moscow: Mysl. (in Russian).
 
21.
Mynutsiy Feliks. (2010). Oktaviy. Apologety: zbirka pysan drevnih hrystyyanskyh apologetiv u perekladi na ukrainsku movu. Per. ta peredm. do knyh prot. K. Lozinskogo, A. Hromiaka ta K. Moskaliuka; avtor vstup. st. O. Myronchuk. Kyiv: Vydavnychyy viddil UPC Kyivskogo Patriarhatu, pp. 527–590. (in Ukrainian).
 
22.
Platon. (1965). Apologiya Sokrata. Izbrannyye dialogi. Moscow. (in Russian).
 
23.
Symanowicz, Timotheusz. (1621). Proba Verificatiey Omylney. Y dowod swowoleństwa małosłychanego Czerncow, y Iedynomyślnych Bractwa Wileńskiego. Zamosc.
 
24.
Tatian. (2010). Slovo proty elliniv. Apologety: zbirka pysan drevnih hrystyyanskyh apologetiv u perekladi na ukrainsku movu. Per. ta peredm. do knyh prot. K. Lozinskogo, A. Hromiaka ta K. Moskaliuka; avtor vstup. st. O. Myronchuk. Kyiv: Vydavnychyy viddil UPC Kyivskogo Patriarhatu, pp. 295–330. (in Ukrainian).
 
25.
Tkachuk, R. (2017). Polemika Illi Morokhovs'koho iz Meletiyem Smotryts'kym navkolo prymatu Papy Ryms'koho. [The polemic of Elijah Morochowski with Meletiy Smotrycki around the question of primacy of the Pope]. Intercultural Communication, 1(2), pp. 53-66. (in Ukrainian).
 
eISSN:2543-7461
ISSN:2451-0998